V některých provozovnách či obchodech se stále platit kartou nedá. Velká řádka těchto podniků stále odmítá možnost využívat pro platby platební terminál. Týká se to samozřejmě obchodů a provozoven v menších městech, speciálně na venkově. Většinou mají podnikatelé problém s poplatky za bezhotovostní platby. I když je podle dostupných zdrojů stále o platební terminály vyšší a vyšší zájem, pořád bezhotovostně všude nezaplatíme.
Samozřejmostí jsou terminály ve větších městech a hlavně tedy ve větších prodejnách. Nicméně už patnáct kilometrů od většího města nemáte možnost platbu kartou využít.
Podle odborníku z České bankovní asociace je škoda, že drobní podnikatelé karty nevyužívají, protože tím přichází o jistou část tržby. Lidé totiž v okamžiku, kdy není možné kartou platit, odchází hledat buď konkurenci, kde to možné je. Nebo si nechají zboží připravené pro pozdější vyzvednutí a vyrazí shánět bankomat. Ten může být i několik kilometrů odsud a takový zákazník si právě nakonec v daném místě i nakoupí a už se k původnímu obchodníkovi nevrátí.
Češi milují bezhotovostní platby
I přes to, že ne všude je možné platit právě kartou, můžeme říci, že vzhledem k tomu, že v oběhu je více než jedenáct milionů funkčních platebních karet, jsme opravdovými milovníky bezhotovostního placení.
Proč by měl být v obchodě termín?
Lidé, kteří platí kartou nechávají v obchodě větší peníze, než ti, kteří kartou neplatí a platí v hotovosti. Pomineme tedy možnost, že zákazník hotovost u sebe ani nemá a má jenom kartu a my právě nemáme terminál. Máme zde druhou variantu, kdy můžeme tedy usoudit, že pokud máme terminál a náš klient není omezen jistou částkou v hotovosti, můžeme mu prodat víc, než původně chtěl koupit a tedy nám udělá větší tržbu.
Druhou stránkou věci je, že lidé, kteří nemají u sebe hotovost, se cítí mnohem uvolněnější při nákupech, protože se nestrachují, že jim někdo v nestřeženou chvilku hotovost ukradne.
Co tedy udělat pro získání terminálu?
Pokud chce obchodník tedy do obchodu či provozovny terminál, požádá si o to banku. Z pravidla je rozumné se obrátit nejprve na banku, kterou znáte a máte v ní účet, protože na základě vaší historie může mít pro vás banka určitě lepší nabídku než konkurence. Samozřejmě se může stát, že pro získání nového klienta vám jiná nová banka nabídne něco lepšího, ale to už je na vaší chuti tyto informace zjišťovat.
Vybraná banka po vás tedy bude chtít vědět, na co konkrétně budete terminál používat, jaké máte průběrné tržby a kolik transakcí předpokládáte činit. Podle těchto údajů si banka vypočítá provizi za využívání terminálu. Nejčastější výše se pohybuje mezi 1 a 2 procenty.